Uskaltaako vastuullisuudesta enää sanoa julkisesti mitään? Kaksi kuvaa kesän SuomiAreena-tapahtumasta Sus+Com Agencyn tilaisuuden puhujat Jukka Kurttila, Eveliina Huurre ja Eeva Lehtimäki.

Mediakohu! – Uskaltaako DEI:stä tai muusta vastuullisuudesta enää sanoa julkisesti mitään?

Vastuullisuudesta viestiminen pelottaa yrityksiä sen herättämien voimakkaiden reaktioiden takia. Finnair ja Finlayson ovat joutuneet mediakohuihin kampanjoidensa takia. MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikölle vastuullisuuskohut tulevat vastaan toimittajana. Sus+Com Agencyn järjestämässä SuomiAreena -keskustelussa puhuttiin avoimesti siitä, mitä yrityksissä on näistä kohuista opittu. 

Iso osa mediakohuista leimahtaa nykyään sosiaalisen vastuullisuuden laiminlyönneistä. Tai siitä, että organisaatiot eivät osaa kertoa vastuullisuusteoistaan oikein.

Uskaltaako vastuullisuudesta enää sanoa julkisesti mitään?

— Ei missään nimessä kannata kertoa, jos ei ole mitään kerrottavaa: Tuntuu, että välillä lähdetään ihan keksimään tarinoita, joita viedään viestinnän toimesta eteenpäin. Jos on kerrottavaa, niin kannattaa kertoa, sanoo liiketoimintajohtaja Jukka Kurttila Finlaysonilta Sus+Com Agencyn SuomiAreena-keskustelussa.

Vastuullisuudesta viestittäessä yksi näkökulma on lainsäädännön vaatima raportointi ja toinen yrityksen teoista kuluttajille suunnattu viestintä. Tasapainon löytäminen viestinnässä on haastavaa.

— Jos vastuullisuus olisi taulu, niin muuttuva lainsäädäntö ja kuluttajien kasvavat odotukset avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen ovat sen taulun kehys. Maalaus pitää kuitenkin olla yrityksellä itsellään. Eli yrityksellä pitää olla itse teko, josta yritys sitten viestii.

— Vastuullisuusasiat ovat täynnä lyhenteitä. EU:sta tulevat CSRD, CSDDD, ESRS…Nämä ovat nimihirviöitä. Jos kertoo detaljit, niin menettää lukijan mielenkiinnon. Liikaa ei kuitenkaan voi oikaista, jotta viestintä on avointa ja läpinäkyvää, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre.

Kurttila: Asenteet ovat koventuneet

Kurttilan mukaan asenteet ovat koventuneet merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana. 

— On kaivettu millimetrimitta esiin, kun asioista kerrotaan. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että liikkeellelähtö on tärkeämpää, kuin täydellinen maailma. Hyvä esimerkki oli, kun teimme kansalaisaloitteen laista, joka kieltää tyttöjen silpomisen Suomessa. Ensimmäinen soitto, mikä minulle tuli, kysyi, miksette ota poikia mukaan. Mä olin ihan järkyttynyt. 

— Kuraa tulee nykyään niskaan isolla voimalla ja nopeasti. Sanon suoraan, että kyllä mä välillä vähän pelkään, kun alan tehdä vastuullisuustekoja ja viestintää, myönsi Kurttila. 

Vastuullisuusmokat päätyvät mediakohuiksi

Yhä useammin yritysten tekemät vastuullisuusmokat päätyvät myös mediakohuiksi.

 — Siinä vaiheessa kun ollaan otsikoissa, on tapahtunut jo joku kriisi, huonoa viestintää, asia on noussut kohuksi sosiaalisessa mediassa, se herättää keskustelua. Siinä kohtaa perinteinen media tarttuu siihen, sanoi yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki MTV:n uutisista.

Miksi Finlayson on valinnut yritysaktivismin tien? Entä mitä Jukka Kurttila pohti Elokapinasta? Mitä Eveliina Huurre kertoi Finnairin polttoainekohusta? Katso Sus+Com Agencyn SuomiAreena-keskustelu tästä .

Sus+Com Agency on sosiaaliseen vastuullisuuteen, strategiseen media- ja viestintäosaamiseen, sekä yhteiskunnan ymmärtämiseen keskittynyt toimisto. Olemme rento, rohkea ja asiantunteva strateginen kumppani.

Sus+Com Agency on järjestänyt keskustelutilaisuuden SuomiAreenalla vuosina 2023 ja 2024.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *