Ruka: Miten tehdä vaikuttavaa mediaviestintää ja saada vastuullisuusteot läpi mediassa?

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja. Rukakeskus on panostanut vastuullisuustyöhön jo vuosia, ja ensimmäinen ympäristöohjelma otettiin käyttöön 2008. Rukakeskus halusi panostaa vastuulliseen tekemiseen entistä enemmän ja saada myös ESG:n S:n eli sosiaalisen vastuun tiiviimmäksi osaksi vastuullisuustekemistä. Vastuullisen tekemisen lisäksi Rukakeskus halusi osata kertoa vastuullisista teoista vaikuttavasti ja samaan aikaan Green Claims -direktiivin mukaisesti. 

Rukakeskus etsi kumppania, jonka kanssa määrittää sosiaalisen vastuun ja yhteiskuntavastuullisuuden tavoitteet, kirkastaa vastuullisuusohjelman kärkiteemat ja sanoittaa sen pääviestit. Sus+Com Agency valittiin vastuullisuuden ja viestinnän kumppaniksi.

-Yhteistyö Sus+Com Agencyn kanssa on ollut todella vaikuttavaa. Olemme päässeet nostamaan vastuullisuus- ja viestintätekemisen uudelle tasolle, Rukan myynti- ja markkinointijohtaja Antti Turunen kertoo.

Sus+Com Agency analysoi yhdessä Rukakeskuksen tiimin kanssa Rukan kannalta tärkeimmät ESG-tavoitteet ja mittarit. Työssä keskityttiin erityisesti sosiaalisen vastuuseen ja yhteiskuntavastuuseen. Lisäksi määritettiin uutta ilmastotavoitetta ja luonnon monimuotoisuustavoitetta. Tämän jälkeen haluttiin panostaa vastuullisuutekojen vaikuttavuuteen viestinnän avulla ja yhdessä mm. kirkastettiin kärkiviestit. Yhteistyö on jatkunut siitä eteenpäin tehokkaalla viestintäkumppanuudella ja Rukan juhlavuoden viestinnällä.

-Olemme tehneet kovia onnistumisia mediatyössä Sus+Com Agencyn ammattilaisten kanssa. Olimme muun muassa MTV:n Huomenta Suomen lähetyksessä yhden aamu aikana neljässä eri osiossa. Lisäksi useat printtilehdet Helsingin Sanomat mukaan lukien ovat tarttuneet aiheisiimme Sus+Com Agencyn avustuksella, Turunen kertoo.

-Sus+Comin tiimi osaa todella heittäytyä asiakkaan saappaisiin – tai monoihin. Jo tarjouksessa heillä oli koko tiimin esittelyt tehty rinteestä. Pystyimme luottamaan, että he ymmärtävät alaa ja ovat sydämellään siinä mukana, Turunen sanoo.

Ruka täyttää talvikaudella 2024-2025 70 vuotta ja Ruka Park 30 vuotta.

Kuvalähde: MTV, HS, Kauppalehti, Koillissanomat