”Kriisi on parasta, mitä sosiaalisen vastuun asioissa voi tapahtua” – Katso tästä Sus+Com Agencyn SuomiAreena-keskustelu

Mitä jokaisen päättäjän, yritysjohtajan ja toimittajan on hyvä tietää sosiaalisesta vastuullisuudesta? Tästä puhuttiin Sus+Com Agencyn SuomiAreena-tilaisuudessa.

Sosiaalinen vastuu nousee yhä useammin yritysten pöydälle ympäristövastuun ohella. Mitä sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa ja mitä siitä pitäisi ymmärtää?

– Kriisi on parasta, mitä sosiaalisen vastuun asioissa voi tapahtua, koska silloin yrityksissä otetaan iso loikka eteenpäin. Toivoisin keskusteluun kuitenkin myös armollisuutta, jotta voidaan myöntää asiat, joissa on menty vikaan ja ollaan valmiita edistämään asioita, vaikka työ onkin kesken, sanoi puheenjohtaja Panu Mäenpää Ihmisoikeusliitosta.

Keskustelu nousi esiin mm. DEI-teema eli diversity, equity, inclusion = monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, inkluusio, ja se, miksi ne ovat tärkeitä työelämässä.

– Inkluusiossa alkaa tapahtua ihmeitä! Meidän täytyy varmistaa, että kaikki voivat kokea kuuluvansa joukkoon. Jos ihmiset pystyvät täysin olemaan mukana siinä, mitä tiimit tekevät, niin silloin innovaatiokyvykkyys alkaa kasvaa, sanoi Nokian Head of Inclusion & Diversity Anneli Karlstedt.

Sosiaalinen vastuu nähtiin vahvasti yrityksen kilpailutekijänä ja vastauksena osaajapulaan.

– Meillä on osaajista ja työntekijöistä pulaa, joten on äärimmäisen tärkeää, että huomiomme DEI-asiat. Vastuullisuus ylipäätään on ollut uusille työntekijöille äärimmäisen tärkeä juttu, sanoi vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

Sosiaalinen kestävyys on tärkeä näkökulma myös julkisella puolella.

-Monimuotoisuus on yrityksille kilpailuetu ja sitä kautta se on taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Tämän myötä se yleistyy myös yhteiskunnalliseen keskusteluun ja monimuotoisuuden vaaliminen nähdään yhteiskunnallisena kilpailukykytekijänä, sanoi strategia- ja tutkimusjohtaja Olli Kärkkäinen Valtiovarainministeriöstä.

Katso Sus+Com Agencyn SuomiAreena-keskustelu tästä.

Kirjoittaja: Mari Haavisto, perustaja ja toimitusjohtaja, Sus+Com Agency

Sus+Com Agency on sosiaaliseen vastuullisuuteen, strategiseen media- ja viestintäosaamiseen, sekä yhteiskunnan ymmärtämiseen keskittynyt toimisto. Olemme rento, rohkea ja asiantunteva strateginen kumppani.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *